DOCUMENT: Raportul președintelui CJD pentru perioada iunie 2013 – iunie 2014

adrian tutuianu

În conformitate cu prevederile Legii 215/2001 a administrației publice locale, președintele Consiliului Județean Dâmbovița, Adrian Țuțuianu, a făcut bilanțul anului de mandat iunie 2013 – iunie 2014 în cadrul Raportului cu privire la modul de îndeplinire a atribuțiilor proprii și a hotărârilor Consiliului Județean în perioada amintită.

Documentul integral poate fi citit/analizat/lăudat/criticat AICI. El se întinde pe aproape 200 de pagini și oferă pe larg informații și concluzii pe categoriile de activitate ale administrației județene, respectiv în dreptul fiecărei direcții, instituții și societăți subordonate CJD.

Noi am selectat ca elocventă o mică parte din sinteza care pune în oglindă activitatea economico-financiară, așa cum arăta tabloul la mijlocul anului 2013 și, ulterior, cu măsurile adoptate la nivelul Consiliului:

Raportul de activitate al celui de-al doilea an de mandat impune, mai întâi de toate, o analiză onestă care să evidenţieze eforturile susţinute ale echipei de conducere pentru reaşezarea unui echilibru economico-financiar la nivelul consiliului judeţean. Numai astfel pot fi trasate concluzii corecte cu privire la modul în care angajamentele asumate, obiectivele propuse au fost sau nu îndeplinite.

În sinteză, situaţia financiară în acest an de mandat s-a prezentat astfel: 

1. Principalele obligaţii de plată ale Consiliului Judeţean Dâmboviţa, la data de 30.06.2013, însemnau un total de aproximativ 14.280.000 lei.

2. Corecţiile financiare aplicate de organismele de control asupra proiectelor cu finanţare europeană au fost, în mare parte, recuperate de la bugetul de stat, astfel:

 -,,Reabilitarea şi modernizarea Spitalului Judeţean Dâmboviţa” – corecţie aplicată: 18.419.405  lei.

       În perioada 30.06.2013-20.06.2014, au fost solicitate şi s-au restituit de la bugetul de stat corecţii în sumă de 17.560.948,81 lei, conform OUG nr.14/2013.

       – ,,Ranforsare şi modernizare drumuri judeţene DJ 701, DJ 401A DJ 711A pe traseul Dobra – Cornăţelu – Braniştea – Titu – Sălcuţa – Odobeşti – Potlogi – Corbii Mari” (Drumul Sudului) – corecţie aplicată: 3.970.282 lei.

       În perioada 30.06.2013 – 20.06.2014, au fost solicitate şi s-au restituit de la bugetul de stat corecţii în sumă de 3.474.356,30 lei conform OUG nr.14/2013.

3. Un volum de credite bancare contractate pe termen scurt, mediu şi lung în sumă totală de 195.209.605 lei, cu un sold rămas de rambursat, la data de 01.07.2013, de 167.813.348 lei, credite care grevează bugetul judeţului pe o perioadă de 20 ani. Suma medie lunară plătită pe semestrul II al anului 2013 a fost de 2.050.335 lei, reprezentând circa 10 – 20% din veniturile rămase lunar la dispoziţia autorităţii judeţene – pentru funcţionare şi dezvoltare.

4. Obligativitatea restituirii către bugetul de stat a sumei de 3.714.785,77 lei, reprezentând sume utilizate în afara prevederilor legale din totalul de 10.000.000 lei alocat judeţului Dâmboviţa prin HG nr. 255/2012. În perioada 30.06.2013 – 20.06.2014 sumele au fost restituite integral.

5. Furnizori neachitaţi la preluarea mandatului (la data de 30 iunie 2012) în sumă de 14.621.014 lei. În perioada 30.06.2013 – 20.06.2014 valoarea furnizorilor neachitaţi a scăzut. Astfel, la 30.06.2013, valoarea furnizorilor neachitaţi era în sumă de 14.280.554 lei, iar la data de 20.06.2014 sunt în sumă de aproximativ 8.740.000 lei. În perioada 30.06.2013 – 20.06.2014 au fost efectuate plăţi către furnizorii de bunuri, servicii, produse, investiţii, cotizaţii şi alte obligaţii, în valoare de aproximativ 108.000.000 lei.

6. Cereri de rambursare aferente proiectelor cu finanţare europeană, depuse şi neîncasate la data preluarii mandatului, în sumă de 11.997.141 lei. În perioada 30.06.2013 – 20.06.2014, au fost încasate sumele aferente cererilor de rambursare sau de plată depuse în valoare totală de aproximativ 39.900.000 lei.

Prin toate acţiunile întreprinse, prin hotărârile şi dispoziţiile emise, începând cu preluarea mandatului în luna iunie 2012 şi pe parcursul celui de-al doilea an de mandat, s-au făcut eforturi majore pentru redresarea economico-financiară a Consiliului Judeţean Dâmboviţa în paralel cu măsuri reale de dezvoltare a judeţului prin continuarea implementării proiectelor europene şi accesarea de noi surse de finanţare pentru ca acestea să fie duse la bun sfârşit.

Politica şi munca întregii echipe de conducere a Consiliului Judeţean Dâmboviţa s-a concentrat pe identificarea, asigurarea şi valorificarea la maximum a mijloacelor materiale şi financiare în scopul rezolvării problemelor punctuale de interes public, direcţiile majore regăsindu-se în programele de dezvoltare şi modernizare a infrastructurii tehnice şi rutiere şi de îmbunătăţire a serviciilor sociale, de sănătate şi educaţie.

……………………………………………………………….

Măsurile adoptate în continuarea mandatului, pe lângă faptul că au echilibrat situaţia pe termen scurt, şi-au dovedit efectele pozitive pe termen mediu şi lung asupra dezvoltării economice şi sociale a Judeţului Dâmboviţa.

A. Monitorizarea strictă a tuturor cheltuielilor materiale, de personal şi de capital ale Consiliului Judeţean Dâmboviţa

a) În prezent, la nivelul aparatului propriu al Consiliului Judeţean Dâmboviţa, activează lunar 127 persoane, rezultând o diminuare drastică a numărului de personal, reducere care nu perturbează activitatea zilnică a Consiliului Judeţean Dâmboviţa, aceasta chiar eficientizându-se;

b) În cel de-al doilea an de mandat, au fost cuprinse în buget strict cheltuielile necesare pentru funcţionarea în bune condiţiia activităţii curente. S-au redus toatecheltuielile: pază, închiriere maşini, telefonie, combustibil, deplasări interne şi în străinătate, materiale consumabile etc. Cheltuielile cu serviciile de consultanţă şi asistenţă juridică au fost diminuate drastic.

La nivelul Consiliului Judeţean Dâmboviţa (aparat propriu şi instituţii subordonate), s-au înregistrat economii şi diminuări la următoarele cheltuieli detaliate:

  • furnituri de birou – cheltuielile s-au redus cu 55%;
  • materiale curăţenie – cheltuielile s-au redus cu 60%;
  • carburanţi şi lubrifianţi – cheltuielile s-au redus cu 65%;
  • transportul – cheltuielile s-au redus cu 39%;
  • deplasări, detaşări, transferări – cheltuielile s-au redus cu 24%;
  • cărţi, publicaţii, materiale documentare – cheltuielile s-au redus cu 42%;
  • consultanţă şi expertiză – cheltuielile s-au redus cu 22%;
  • pregătire profesională – cheltuielile s-au redus cu 44%;
  • protecţia muncii – cheltuielile s-au redus cu 3.392 lei/lună, respectiv 56%;
  • reclamă şi publicitate – cheltuielile s-au redus cu 97%;
  • alte bunuri şi servicii – cheltuielile s-au redus cu 19%.

c) Dotările pe care instituţiile le-au făcut pe parcursul perioadei mandatului până în prezent au fost numai acelea strict necesare şi pe care actele normative în vigoare le permit. Listele de investiţii, prezentate ca anexă la bugetul fiecărei instituţii, au cuprins:

  • în primul rând, obiectivele în continuare, a căror oportunitate a fost stabilită şi analizată;
  • în al doilea rând, s-au propus obiective de investiţii urgente şi necesare în perioada curentă;
  • de asemenea, s-au prevăzut proiectele cu finanţare europeană.

B. Rambursarea la termen a creditelor contractate de Consiliul Judeţean:

Perioada 01.07.2013 – 31.12.2013:

  • Rate – 8.821.928 lei;
  • Dobânzi – 3.480.079 lei
  • TOTAL = 12.302.007 lei

Perioada 01.01.2014 – 20.06.2014:

  • Rate – 5.124.905 lei;
  • Dobânzi – 2.972.292 lei
  • TOTAL = 8.097.197 lei

C. Încasarea redevenţei de la operatorul care a concesionat serviciul de depozitare şi prelucrare a deşeurilor solide din judeţ şi achitarea la termen a împrumutului contractat de Consiliul Judeţean de la BEI. Până la preluarea mandatului, din redevenţa datorată nu se încasase nicio sumă, datoria acumulată fiind de 2.748.695 lei. În perioada mandatului, s-au recuperat atât debitul restant, cât şi datoria curentă, urmare poziţiei ferme a Preşedintelui Consiliului Judeţean Dâmboviţa care, în ultimă instanţă, ar fi putut atrage însăşi măsura extremă a rezilierii contractului. În perioada 01.06–31.12.2013, s-a încasat suma de 1.505.816,73 lei iar în perioada 01.01 – 31.05.2014 s-a încasat suma de 1.493.925,13 lei.

D. Creşterea gradului de colectare a veniturilor proprii de la 34,32% (01.06.2013) la 47,13% (31.05.2014).

E. Restituirea din bugetul judeţului a sumei de 3.714.785,77 lei din totalul sumei de 8.374.785,77 lei alocată prin HG 255/2012 şi utilizată în afara prevederilor legale şi reeşalonarea diferenţei de plată până la 31 decembrie 2013.

F. Achitarea unui volum foarte mare de plăţi restante către furnizori şi asigurarea funcţionării instituţiei în parametri optimi. Cifrele sunt relevante:

Furnizori neachitaţi:

  • La data de 30.06.2013: 14.280.554 lei
  • La data de 20.06.2014:   8.740.000 lei

Au scăzut datoriile către furnizori cu 5.540.554 lei. În perioada 30.06.2013 – 20.06.2014, au fost efectuate plăţi către furnizorii de bunuri, servicii, produse, investiţii, cotizaţii şi alte obligaţii, în valoare de aproximativ 108.000.000 lei.

G. Finalizarea proiectului „Reabilitarea şi modernizarea Spitalului Judeţean Dâmboviţa”

H. Participarea la majorarea capitalului social pentru societăţile aflate în subordinea Consiliului Judeţean Dâmbovița în perioada 30.06.2013 – 20.06.2014:

  • SC Moreni Parc Industrial SA                         – 252.350 lei
  • SC Parc Industrial Priboiu SA                         – 200.000 lei

I. A fost aprobată o nouă structură organizatorică a aparatului propriu, menită să eficientizeze  activitatea.

J. Elaborarea unei strategii bugetare pentru anul 2014, care asigură atât dezvoltarea armonioasă a întregului judeţ, cât şi funcţionarea în bune condiţii a instituţiei.

K. Măsuri juridice active pentru rezolvarea problemelor generate de aplicarea corecţiilor financiare asupra proiectelor cu finanţare europeană, precum şi a altor probleme.

L. Măsuri juridice de recuperare a creanţelor Consiliului Judeţean Dâmboviţa, în special cele provenite din taxa de excavare, prin promovarea de acţiuni la instanţele de judecată, în perioada de referinţă fiind obţinute titluri executorii pentru o valoare de aprox. 520.000 lei.

Onoare muncii!

Comentarii

comentarii

Scrie un raspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.