Graficul unei investiții eșuate. Cum a pierdut Primăria Târgoviște 14 luni în derularea proiectului de centură

cristian stan - cosmin bozieru - dana popa

Așa cum s-a angajat la momentul preluării atribuțiilor de primar, Cristian Stan a organizat astăzi o conferință de presă, prima dintr-o serie dedicată marilor proiecte de infrastructură din municipiul Târgoviște, toate cu grave și foarte grave probleme în implementare. I-au stat alături viceprimarul Cosmin Bozieru și directorul economic, Daniela Popa.

A început cu  „Modernizarea și reabilitarea drumului de centură al municipiului Târgoviște”, proiectul aflat în cea mai dificilă situație la acest moment. Câteva date inițiale:

  • finanțat prin Programul Operațional Regional (POR) 2007 – 2013;
  • valoare totală inițială de 88,7 milioane lei, din care 70,2 reprezintă finanțare nerambursabilă (FEDR=62 milioane și bugetul național=8,2 milioane). Între timp, valoarea a ajuns la 92,2 milioane lei;
  • pe 3 februarie 2009 s-a semnat contractul de finanțare, cu o durată de implementare de 40 de luni. Adică, termen de finalizare: iunie 2012!
  • pe 28 iunie 2010, a fost semnat contractul de execuție lucrări. Câștigătoare în urma licitației a fost desemnată Asocierea SC Cast SRL (lider) – SC Trans Bitum SRL și Carena SpA Impresa Di Construzioni.

Deși au fost descrise cu multe laude, lucrările pe centură au avut probleme și întârzieri încă din primul an de implementare. Iar aceste probleme au fost aduse la cunoștința conducerii Primăriei Târgoviște în mod repetat!

Cristian Stan:

Încă de la început, constructorul (SC Cast) a tratat absolut neprofesionist acest contract, în sensul că, practic, nu a fost niciodată în graficul de execuție a lucrărilor. Și o să vă explic imediat modul în care s-a derulat și aspectele din care rezultă lucrul acesta. Pentru prima dată, echipa de implementare a proiectului a sesizat faptul că există probleme în execuție pe data de 7 octombrie 2011. Deci, atunci, echipa de implementare informa conducerea Primăriei Târgoviște cu privire la aceste aspecte. În informarea respectivă, pe care o am în față, se menționa că, deși volumul lucrărilor executate ar fi trebuit să fie, la momentul respectiv, undeva la 34,87% din total contract, lucrările executate se situau, de fapt, la doar 10,32%.

De asemenea, a existat o propunere de reziliere a contractului încă de atunci, propunere venită inițial din partea dirigintelui de șantier, a inginerului, și preluată de către unitatea de implementare a proiectului (UIP). Argumentele în vederea rezilierii contractului erau multiple, și anume: utilizarea de soluții care nu sunt conforme cu documentația de execuție, mixtura așternută pe str. Laminorului nu corespunde specificațiilor tehnice, așternerea stratului de mixtură asfaltică s-a făcut pe un sector pe care lucrările de canalizare nu aveau documentele de calitate, tipul mixturii asfaltice din stratul de legătură nu este cel aprobat și specificat în proiectul tehnic. De asemenea, se comunică două neconformități privind executarea umpluturii compactate la canalizare, respectiv utilizarea unui material fără aprobarea inginerului și, de asemenea, nerespectarea sortului aferent materialului respectiv.

În urma tuturor aspectelor de mai sus, unitatea de implementare concluzionează: Dată fiind situația deosebit de gravă la acest moment, când s-a depășit jumătate din perioada de contract, iar suma lucrărilor executate la zi și aprobate de către inginer la plată este de 5 milioane, realizările conforme reprezentând doar un procent de 10,32% din totalul lucrărilor contractate și ținând cont de solicitările inginerului, în conformitate cu art. 15, pct. 2, lit. a din Condițiile Generale din Contractul de execuție, propunem inițierea procedurii de reziliere a contractului de execuție, având ca motivație faptul că antreprenorul nu reușește să-și îndeplinească obligațiile asumate contractual.

Așadar, la 7 octombrie 2011, membrii unității de implementare a proiectului fac o adresă în care subliniază că lucrările la centură nu se desfășoară conform graficului, că sunt extrem de întârziate și nu respectă proiectul tehnic. Drept pentru care înaintează soluția de reziliere! Ce se întâmpă însă? Din rațiuni absolut inexplicabile (altfel decât prin interese directe, materiale sau de altă natură), Primăria Târgoviște  (cu Gabriel Boriga primar) respinge varianta rezilierii, continuând să lucreze cu SC Cast. Din nefericire, proiectul a continuat la fel de prost, alte 6 informări ale UIP, similare celei din 7 octombrie, avertizând asupra fundăturii către care se îndreaptă investiția. Abia în 23 iulie 2012, la peste 9 luni distanță de la primul semnal al unității de implementare, Primăria Târgoviște reziliază contractul cu SC Cast.

Ce s-a întâmplat mai departe? A fost reluată procedura de atribuire. Și ajungem la momentul 23.08.2013 când intervine „evaluarea ofertelor”. Din păcate și din motive iarăși inexplicabile, această perioadă de evaluare s-a întins pe parcursul a peste 8 luni de zile, până la 29.04.2014, în condițiile în care, spune Cristian Stan, mai mult de 3-4 luni nu trebuia să dureze. Așadar, adăugăm și aici o pierdere de timp de aproape 5 luni! Cu toată evaluarea întinsă pe o perioadă atât de lungă, câștigătorul licitației a fost desemnat Tehnologica Radion. Firma a intrat, însă, în insolvență, neputând susține garanția de participare și procedura de atribuire a fost anulată!

————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————-

Unde ne aflăm acum? Pentru a treia oară, a  fost reluată procedura de achiziție, ajungându-se la evaluarea ofertelor. Spre deosebire de cele 8 luni de la precedenta evaluare, actualul primar interimar spune că așteaptă rezultatul în maxim o lună și jumătate. A luat și măsuri în acest sens, procedând la delegarea unor persoane către Compartimentul Achiziții, astfel încât funcționarea acestuia să nu fie împiedicată cu nimic pe fondul acestei misiuni. Persoanele implicate în activitatea de evaluare sunt degrevate de la alte obligații de serviciu pe această perioadă.

Care sunt scenariile pe care Primăria le calculează față de proiectul de centură:

  1. Este desemnat un câștigător pentru restul de lucări (aprox. 73%), iar acesta reușește să termine lucrarea până la sfârșitul anului, fără a pierde niciun ban european;
  2. Este desemnat un câștigător, dar acesta nu reușește să finalizeze tot proiectul până la sfârșitul anului. Ceea ce rămâne de executat devine cheltuială neeligibilă și se va face pe banii Primăriei în 2016;
  3. Procedura de atribuire eșuează și proiectul este compromis. Lucrările nu pot continua, timp nu mai este pentru o nouă licitație și riscăm o corecție de 100% pentru sumele primite până acum de la Uniunea Europeană.

Onoare muncii!

Comentarii

comentarii

Un Comentariu

  1. Nashu III says:

    Are cineva vreo vina in derularea acestui proiect?!?Se evidentiaza ca a gresit cineva?!?Isi asuma cineva vreo raspundere in fazele de initiere,proiectare,monitorizare ,etc.a acestui bluf?!?Intrebarile sunt 100% retorice…

Dă-i un răspuns lui Nashu III Abandon

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.