Conferință pe tema taxei de salubrizare în Dâmbovița / Câteva răspunsuri, acuzații. Ce se întâmplă mai departe?

În contextul inflamării spațiului public pe subiectul taxei de salubrizare pentru agenții economici și instituțiile publice, astăzi, la sediul Asociației de Dezvoltare Intercomunitară (ADI) Management Integrat al Deșeurilor, a avut loc o conferință de presă dedicată subiectului. Au participat administratorul ADI – Cristian Avanu, președintele CJ Dâmbovița – Corneliu Ștefan și primarul municipiului Târgoviște – Cristian Stan.

E prima conferință pe această temă, din păcate. Probabil că, dacă ea s-ar fi întâmplat înainte de adoptarea hotărârii ADI, la pachet cu o dezbatere publică reală, multe din bâlbele care au însoțit decizia ar fi fost evitate. Câteva răspunsuri au fost, totuși, oferite, nu suficiente și nu îndeajuns de acoperitoare. Dar trebuie notate, pentru a înțelege măcar cauzele (obiective) care au dus la decizia adoptării acestei taxe.

Cristian Avanu:

Cantitatea totală de deșeuri generată anual în județul Dâmbovița este de aproximativ 190.000 tone. Conform Planului Național de Gestionare a Deșeurilor, a Planului Județean de Gestionare a Deșeurilor și studiilor efectuate de către ADI Dâmbovița, totalul cantității de deșeuri generate de persoanele fizice este de 101.000 tone/an. Diferența de aproximativ 90.000 tone/an este generată de agenții economici. Din păcate, în ultimii ani, din 66.000 de agenți economici, doar aproximativ 3.000 au plătit acest serviciu, adică 4,55% din totalul persoanelor juridice.

Este profund incorect și imoral ca populația să suporte costurile de colectare, depozitare și tratare a deșeurilor generate de agenții economici, care, la sfârșitul zilei, efectiv, aruncă aceste deșeuri în punctele de precolectare destinate utilizatorilor casnici. Cel mai elocvent exemplu este cel al magazinelor de la parterul blocurilor de locuințe sau al celor care au magazin în aceeași curte cu locuința.

ÎNTREBARE: Cine avea obligația legală să verifice dacă firmele au contract cu un operator de salubritate?

Cristian Avanu: Garda de Mediu. Dar, după cum bine știți, nu sunt nici ei suficient de mulți să verifice 60.000 de firme.


Corneliu Ștefan:

Am stat de vorbă cu toți primarii și cu reprezentanții unor operatori non-casnici. Unii au dreptate, unii n-au dreptate. Vom analiza, de la caz la caz, toate taxele pe care le avem în această hotărâre ADI. Dar nici nu putem să acceptăm să țipe cel mai tare în județ cei care n-au plătit niciodată.

Avem firme în Dâmbovița cu cifre de afaceri de 5, 6, 10 milioane de euro și n-au plătit niciun leu.

În Dâmbovița, avem 4 firme cu obiect de activitate – jocuri de noroc. Au 1.100 puncte de lucru și ei plăteau doar 4 contracte de câte 200 lei.

Pe Centrul Vechi, în Târgoviște, un singur restaurant avea contract. Restul duceau la tomberoanele de pe domeniul public. Un restaurant de pe Centrul vechi are 1.000 lei taxă. Am stat de vorbă cu absolut toți de pe Centrul Vechi, niciunul nu este supărat.

Pentru cei care folosesc (subiectul) politic, eu vă spun că și-au luat startul greșit. Eu înțeleg că a început 2024, unii sunt mai agitați decât trebuie, alții se agită ca peștele pe uscat. Niciodată, dar niciodată, n-o să fiu de acord să acoperim taxa pentru firme de la persoane fizice.ț


Cristian Stan: 

Sunt anumite zone în care taxele vor fi regândite. Sunt și zone, de exemplu la baruri, unde eu cred că ar trebui să plătească mai mult, asta e opinia mea. De asemenea, pe zona de supermarketuri. Aici va fi o regândire a aranjării taxelor pe tipuri de activități. Într-adevăr, vor fi reconsiderate taxele pe PFA-uri, II-uri și așa mai departe.

Am ajuns aici, din păcate, în principal din cauza faptului că acest serviciu nu a fost achitat de unii care au produs gunoi. Ăsta e adevărul.

Există o categorie de persoane juridice, de companii care n-au plătit niciodată. Nu neapărat aceștia sunt problema. Problema sunt cei care au avut un contract de salubrizare fictiv, pe o anumită cantitate; din punct de vedere legal, îndeplineau cerința, dar ei produceau mult mai mult. Aici a fost problema majoră și foarte dificil de gestionat, fără instituirea unei obligații de plată.

Vedeți AICI sumele care trebuie plătite lunar, potrivit deciziei ADI.

Onoare muncii!

Comentarii

comentarii

Scrie un raspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.