Adrian Țuțuianu: Înzestrarea Armatei României nu este un moft! (declarație politică)

adrian tutuianu 3

Stimați colegi,
Doamnelor și domnilor senatori,

Ținând cont de ultimele declarații din spațiul public pe subiectul Legii privind realizarea „Capabilității de apărare aeriană cu baza la sol” aferentă programului de înzestrare esențial „Sistem de rachete sol-aer cu bătaie mare (HSAM)”, doresc să fac câteva precizări pe acest subiect.

În primul rând, am luat act, cu neplăcută surprindere, de declarațiile unor colegi parlamentari care, poate, din neștiință sau din alte motive, au lansat în spațiul public faptul că Alianța PSD și ALDE nu susține achiziționarea sistemului PATRIOT. Voi încerca să mă exprim cât mai simplu și mai clar: achiziția sistemului PATRIOT nu este nici pentru PSD, nici pentru ALDE, nici pentru USR sau oricare formațiune politică din Parlamentul României. Achiziția sistemului PATRIOT este pentru România și Armata Română, de buna funcționalitate și interoperabilitate depinzând, finalmente, siguranța cetățenilor.

În această cheie, este important să subliniez faptul că forțele armate române au în înzestrare/dotare sisteme de rachete sol-aer cu rază de mică și medie acțiune, care sunt depășite din punct de vedere operațional și tehnologic. Mai mult, ele au nivel limitat de interoperabilitate în raport cu sistemele altor state membre NATO, iar resursa lor de viața este aproape epuizată. Mai adaug faptul că aceste echipamente sunt de proveniență sovietică, iar modernizarea lor nu este fezabilă. Tehnologia folosită este cea aferentă anilor 60-70. În prezent, ele sunt menținute în serviciu prin utilizarea de piese și subansambluri recuperate din casări.

Până la sfârșitul acestui an, România va intra în clubul select al celor doar 6 țări NATO care își îndeplinesc angajamentul politic privind alocarea a 2% din PIB pentru înzestrarea Armatei Române. Acestea sunt fapte și nu vorbe. Prin acest angajament politic, Armata Română și România, în calitatea sa de stat membru NATO, are posibilitatea de a-și respecta obligația continuării și intensificării eforturilor naționale pe dimensiunea de apărare și securitate. Nu este o noutate. Știți la fel de bine că asigurarea apărării și a securității implică resurse financiare consistente. Pe de altă parte, însă, beneficiile acestei investiții sunt evidente și sunt pentru România și cetățenii săi pe care noi, în calitate de parlamentari, îi reprezentăm.

Înzestrarea Armatei Române nu este un moft. Înzestrarea Armatei Române în general, și acest sistem, în particular, reprezintă o necesitate esențială, o cerință strategică care trebuie satisfăcută în cel mai scurt timp. Pentru a putea combate cu succes potențialele amenințări aeriene specifice războiului modern trebuie să dispunem de capabilități actuale.

Poate că și noi, parlamentarii, indiferent de doctrina politică în care credem, ar trebui să dăm dovadă de aceeași înțelepciune și să înțelegem că pe subiectele cu adevărat importante, precum cele privind politica națională de apărare, nu trebuie să existe nici orgolii și nici interese de moment. Politica națională de apărare vizează România și, credeți sau nu, avem datoria de a face totul pentru siguranța țării și a cetățenilor săi.

Doamnelor și domnilor,

Parteneriatul Strategic România – SUA (lansat în urmă cu peste 20 de ani) a reprezentat și reprezintă un reper esențial al politicii externe a României, dar și un instrument eficient de sprijin a eforturilor interne pe linia apărării.

Garantul principal al securității României este Alianța Nord-Atlantică, relația transatlantică reprezentând liantul strategic care conferă coerență și consistență acțiunilor NATO.

România a demonstrat angajamentul ferm față de NATO și Parteneriatul Strategic din SUA prin sprijinirea misiunilor NATO în Afganistan și Kosovo, dar și cooperarea pe linia combaterii terorismului în întreaga lume. Nu în ultimul rând, România participă în mod semnificativ la inițiativele din cadrul Prezenței Avansate a NATO pe cele două componente ale sale, prezența avansată întărită (eFP) și prezența avansată adaptată (tFP).

În acest context, în calitate de ministru al apărării naționale am emis către Guvernul SUA o cerere oficială de tip LOR  (Letter of Request), pentru achiziția a șapte sisteme PATRIOT PAC – 3+ (patru sisteme pentru Forțele Aeriene Române și trei sisteme pentru Forțele Terestre Române).

În urma parcurgerii procedurilor specifice, Congresul SUA a fost notificat de către Departamentul de Stat al SUA cu privire la cererea României pentru achiziția sistemelor care se va realiza prin acord între guvernul României și Guvernul SUA.

Pe durata negocierilor am subliniat permanent importanța satisfacerii nevoilor de securitate ale României, nevoi la care acest sistem PATRIOT trebuie să răspundă 100%. În final, specialiștii Armatei Române au optat pentru caracteristicile tehnice  ale acestui sistem pe care, având opinia lor, l-am susținut necondiționat. Celor care au păreri diferite le spun că România cumpără cea mai recentă versiune de PATRIOT concepută până la nivelul anului 2017 și, mai ales, testată în luptă.

Revenind, opțiunea vizând sistemul PATRIOT a avut în vedere asigurarea nevoilor de securitate ale României, îndeplinirea obligațiilor ce ne revin din poziția de stat membru NATO, răspunsul adecvat la riscurile și potențialele amenințări în spațiul aerian al României și asigurarea unei interoperabilități consistente cu statele membre NATO.

Sintetic, avantajele sistemului PATRIOT sunt:

  • Combaterea amenințărilor aeriene specifice războiului hibrid modern, încă din zona de frontieră;
  • Asigură satisfacerea nevoilor și cerințelor operaționale ale forțelor armate române;
  • Durată mare de menținere în serviciu, prin modernizări, permanente, de hardware și software;
  • Planificare pe termen lung a strategiei de apărare aeriană;
  • Singurul sistem interoperabil cu echipamentele țărilor NATO testat în condiții de luptă reale;

Nu în ultimul rând, doresc să subliniez faptul că sistemul PATRIOT pe care România îl va achiziționa, în fapt configurația 3+, este cea mai modernă variantă existență pe piață, în prezent, având drept repere configurația hardware și software ale echipamentelor  de sol și rachete. Mai mult, durata de viață este estimată la 30 de ani, durată care poate fi extinsă ca urmare a modernizărilor hardware și software ulterioare.

Sistemul PATRIOT va oferi capacitatea defensivă de apărare antiaeriană. Este vorba despre o capacitate de apărare antiaeriană cu caracter defensiv. Orice ar spune diverși „prieteni” regionali, sistemul PATRIOT care va fi achiziționat de România trebuie privit în cheie defensivă.

Doamnelor și domnilor,

Ținând cont de contextul actual de securitate, de angajamentele asumate de România în cadrul Alianței Nord-Atlantice, dar și de amenințările regionale, apreciez că orice decizie care vizează Armata Română și apărarea cetățenilor nu numai că sunt decizii care merită salutate, dar trebuie susținute în cvasi-totalitatea lor.

Îmi exprim speranța ca, la nivelul Ministerului Apărării Naționale, să se continue demersul inițiat de mine, respectiv acela de a implica industria autohtonă din domeniu. Trebuie să avem înțelepciunea, forța și determinarea să implicăm industria națională de apărare în politica de înzestrare, prin crearea de societăți cu capital mixt care să producă în România componentele necesare apărării naționale și care să ne asigure dezvoltarea economică. Am militat pentru acest deziderat deoarece consider că dezvoltarea economică este principala soluție pentru securitatea națională.

Până la urmă, trebuie să fim conștienți de obligațiile ce ne revin și pe care le-am asumat în mod conștient. Pe lângă obligații, consider că România are și ferestre de oportunitate foarte importante. Contează să le valorificăm pentru ceva ce este cu mult deasupra unei doctrine politice sau alteia, a unui partid politic sau altul. Este vorba, așa cum am mai spus și cu alte ocazii, de politica de apărare a României; politică ce nu are decât un singur simbol: tricolorul României.

Vă mulțumesc!

Senator Adrian ȚUȚUIANU

Comentarii

comentarii

Scrie un raspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.